Sunday, January 3, 2016

Perigi Al Ghars di Medinah

Perigi Al-Ghars (24°26'42.0"N 39°37'38.0"E)

Ziarahku bersama isteri ke Madinah Al-Munawarah kali ini di musim sejuk. Suhu mencecah kurang daripada 15 darjah Celcius. Kebiasaanya kami akan di Madinahs elama 2 malam. Hotel pilihan kali ini ialah Nozol Royal Inn yang tidak jauh daripada Pintu Pagar Utama Masjid (20 & 21).

Pemenemuan baru kali ini termasuklah sabuah restoran Rumah Makan Indonesia yang baru dibuka (baru bagi kami) di Tingkat 1, Hotel Andalus berhadapan dengan Madinah Hilton. Buffet tengahari dengan makanan sama seperti yang dihidangkan untuk Jemaah Umrah dan haji dengan harga SAR15 seorang. Berbaloi.

Kami berjahat untuk menjejakkan kami ke Bukit Magnet di Lembah Jin yang sering diceritakan oleh Jemaah yang berpeluang ke sana. Namun, ini adalah cubaan kami kali pertama. Hanya berbekalkan pandauan dari internet dan Google Maps serta Waze, kami bergerak dalam lingkungan jam 10 pagi dari Kota Madinah.

Kami juga diberitakan tentang sebuah perigi bersejarah berdekatan dengan Majis Quba. Ianya tidaklah dijadikan tempat lawatan kebiasaan bagi Jemaah Umrah dan Haji. Namun, terpanggil juga untuk ke sana demi sedikit pengalaman peribadi.


Destinasi ini adalah Perigi/Telaga Al-Ghars (24°26'42.0"N 39°37'38.0"E) (dengan keadaan agak usang. Bumbung dan dinding bagi memeliharanya juga dibina ala kadar sahaja. Kami hanya mampu
menjenguk dari luar jeriji dan sedikit bukaan di atas bumbung perigi berkenaan.


Diberitakan bahawa Rasululullah SAW pernah meminum dan menggunakan air dari perigi ini dan baginda juga berwasiat agar memandikan jenazah baginda dengan airnya.

      

No comments:

Post a Comment