Sunday, April 19, 2015

Berkata Baik Di Laman Sosial




Sebelum kita nak mengeluarkan kata-kata yg mempunyai unsur negatif terhadap seseorang, lebih elok kita fikir berulang kali. Apatah lagi bila ianya disiarkan di laman sosial yg menjadi tatapan dan bacaan umum.

Di manakah kepuasan sebenar apabila kita menggelar seseorang itu sbg bangang, tolol, mabuk, gila kuasa, makan hasil haram, macai, barua dan sebagainya?

Adakah kita bersedia utk menerima apa-apa tanggapan org lain kepada kita hasil daripada tulisan atau kata-kata negatif kita itu?

Sedangkan luahan rasa hati kita dengan kata-kata kesat yg menghina itu kadang-kadang hanya datang dari tanggapan spontan tanpa sebarang usul periksa. Kesahihan yg belum pasti.

Alangkah baik seandainya kita dapat menilai seauatu itu dengan ilmu dan kefahaman yg mendalam. Lebih indah seandainya dapat diselidiki duhulu. Kalau tak banyak pun, memadai dengan sedikit kepastian.

Namun, alasan mudah yg diberikan, "alah, dh jelas di depan mata, tak faham lg ke? Atau sengaja buat tak nampak? Bahlol ngok mmg dh tak nampak kebenaran. Gila punya kencing!!!"

Amboi, sedapnya bahasa. Atau tak sedap? Cuba bayangkan, tulisan daripada seorang ayah atau ibu seperti di atas, sama-sama dibaca oleh anak-anak mereka yg turut sama di laman sosial. Berpuas hatikah kita? Atau memang tak kisah pun?

Kekadang sesuatu pandangan itu heboh diperkatakan, sedangkan fakta sebenarnya jauh terpesong. Bukanlah lebih elok seandainya dapat kita berusaha untuk mencari kebenaran dan kesahihan sesuatu itu dari mereka yg lebih arif.

Seandainya kita turut menjadi ejen penyebarannya, dan ditokok tambah lg dgn kata-kata cacian serta maki hamun, maka semakin terserlah ketidakwajaran pemikiran kita.

Inilah saatnya yg dikatakan sebagai "Diam itu lebih baik dari berkata-kata".

Bercakap biarlah berlandaskan ilmu dan kefahaman. Bukan sekadar memuaskan hati yg bersifat sementara.

Wallahu'alam. ---- FB Posting p

No comments:

Post a Comment