Saturday, November 1, 2014

Baitul Barokah Wal Mahabbah - Rumusan Lawatan

Rumusan Lawatan ke Baitul Barokah Wal Mahabbah 


Lanjutan daripada hebahan melalui FB dan Whatsapp serta media sosial mengenai ‘Rumah Anak Yatim’ yang kritikal bekalan makanannya, saya dan keluarga telah berziarah ke sana. Rumusan lawatan tapak disediakan untuk panduan kepada mereka yang berhasrat untuk turut
menyumbang....


Hasil hebahan berkenaan, walaupun dengan gambaran yang kurang tepat, telah membuatkan ramai dermawan dan mereka yang bersimpati menghantar makanan dan barangan keperluan ke premis berkenaan. Alhamdulillah.

Di bawah adalah maklumat yang saya terima melalu media sosial dan saya turut mengedarkannya kepada rakan-rakan.

“Assalamualikum.
Saya (Azarudin) baru hubungi Penjaga Rumah Anak2 Yatim Ust Jaafar. (30/10/2014) Bekalan makanan anak2 yatim (80 orang) di Gincing Salak tinggi ini di tahap kritical. Bekalan makanan cuma boleh bertahan 2 hari saje lagi (30/10/14).
Amat memerlukan bantuan beras, mee hoon, biskut dan barang2 kering yg lain. Kepada sesiapa yg nak menyumbang amat dialu alu kan. Boleh hantar sendiri ke alamat di Jalan Hj Burhan, Salak Tinggi.
Penjaganya ustazah norlida 0105081997 atau ustaz jaafar 0186682732 Akaun Rumah Anak2 Yatim:
Bank: Maybank
Nama Acc: Baitul Barokah Wal Mahabbah No Acc: 562834614558.”

Sebenarnya rumah berkenaan bukanlah Rumah Anak Yatim sepenuhnya. Berdasarkan maklumat hasil perbualan saya dengan Ustaz Jaafar dan Ustaz Aidi, ianya adalah Sekolah Rendah Islam Intergrasi milik persendirian di atas nama Persatuan Kebajikan Baitul Barakoh Wal Mahabbah. Memilik 8 buah rumah yang dijadikan asrama di atas premis sewaan. Seramai 80 orang, kesemuanya adalah anak-anak asnaf zakat, termasuk 10 orang anak yatim.

Hasil hebahan yang dimaksudkan, ianya mendapat simpati orang ramai yang menghantar barangan makanan dan keperluan. Mungkin melebihi daripada apa yang dijangkakan. Alhamdulillah, dengan sedikit suntikan,maklumat, ramai yang tampil memberi sumbangan. Namun, janganlah pula kita melupai rumah-rumah anak yatim lain, yang sentiasa mengharapkan subang bakti daripada kita semua.

Mungkin maklumat yang disampaikan oleh Azarudin tentang keadaan kritikal rumah anak yatim berkenaan yang hampir kehabisan makanan agak kurang tepat. Namun, kesilapan kecil beliau pasti akan tetap mendapat ganjaran besar dari Allah s.w.t. Menurut Ustaz Jaafar, En Azarudin merupakan seorang penyubang setia kepada rumah berkenaan. Syukur Alhamdulillah.

Juga diingatkan bahawa dalam keadaan bekalan makanan yang banyak buat masa ini, ianya akan kehabisan juga. Keperluan bayaran sewaan, bil elektrik dan air juga menjadi sesuatu yang boleh kita manfaatkan sebagai satu amalan sedekah dari kita semua.

Wallahu Alam ……..

No comments:

Post a Comment